Wat als de wifi uitvalt?

Wat als de wifi uitvalt?

Eén van de vragen die we het vaakst krijgen van onze Power Shifters is wat er gebeurt met hun zonne-installatie als de wifi uitvalt. Daarnaast vragen mensen zich af waarom een wifi-verbinding of een internetverbinding noodzakelijk is voor een zonne-installatie. Geen zorgen, in deze blog leggen we uit waarom we je installatie verbinden met internet en wat er net gebeurt als die verbinding wegvalt. Ben je benieuwd? Lees dan snel verder!

Waarom heb je internet nodig voor een zonne-installatie?

In principe heb je geen internet nodig wanneer je zonnepanelen en/of een thuisbatterij wil. Waarom raden we toch aan om je zonne-installatie te verbinden met het internet?

Wanneer je je installatie verbindt met het internet, krijg je toegang tot de monitoring van je zonnepanelen. Met andere woorden: je kan gedetailleerd zien wat je installatie opbrengt, hoeveel je daarvan gebruikt, wat je terug op het net zet en nog veel meer. Maar er is meer: naast het feit dat jij een gedetailleerd beeld krijgt van je installatie, krijgen wij ook een hele hoop gegevens door. Op die manier kunnen we je helpen wanneer er een probleem of foutmelding is in je installatie.

Heb je geen verbinding met internet, dan kunnen wij je installatie vanop afstand niet uitlezen. Op zich hoeft dat geen probleem te vormen, maar we kunnen je hierdoor wel minder goed helpen wanneer je denkt dat er iets mis is met je installatie. Betekent dit dan dat we je niet zullen helpen? Helemaal niet, als we niet direct weten wat de foutmelding veroorzaakt, dan sturen we een technieker op pad om ter plaatse een kijkje te nemen. Afhankelijk van de situatie kan dit tegen betaling zijn, maar dat spreken we altijd op voorhand met je door.

Hoe kan ik mijn installatie verbinden met het internet?

Er zijn verschillende manieren om je zonnepanelen te verbinden met het internet. Wij kiezen vaak voor een LAN-verbinding of een wifi-verbinding. Heb jij thuis een stabiele internetverbinding met een goed wifi-signaal, dan kan je perfect je installatie verbinden met jouw wifi.

Er zijn echter wel wat mensen bij wie het wifi-signaal niet altijd even sterk is. Zeker wanneer de omvormer, die we verbinden met het internet, in een verre hoek in de garage of berging hangt. Maar gelukkig is ook daar een oplossing voor. We kunnen je installatie namelijk ook verbinden via een LAN-verbinding. Dan sluiten we een kabel aan die rechtstreeks is verbonden met het internet en heb je een heel stabiele verbinding.

Ben niet zeker wat voor jouw situatie de beste oplossing is? Leg dat dan zeker voor aan onze Svea-expert wanneer hij of zij bij je langskomt. Zij helpen je graag met die keuze.

Wat gebeurt er dan als de wifi uitvalt?

Valt je wifi weg, dan hoef je je niet direct zorgen te maken. Je zonnepanelen zullen blijven werken. Zoals we eerder al aanhaalden, heeft je installatie geen internet nodig om te kunnen werken.

Je monitoring zal helaas wel niet langer werken. Je omvormer kan namelijk geen gegevens meer doorsturen naar de online omgeving. Maar van zodra je de wifi-verbinding terug inschakelt, zal ook de monitoring weer online komen. De gegevens van de periode dat je omvormer geen verbinding met het internet kan maken ben je helaas wel kwijt.

Hoe kan ik mijn installatie terug verbinden?

Om de wifiverbinding te herstellen kan je best de stappen volgen in onze handleidingen. Deze kan je hier downloaden bij 'Interessante linken'. Heb je een Huawei-installatie dan kan je in de handleiding van FusionSolar vanaf pagina 25 stap voor stap terugvinden hoe je de wifi-verbinding kan herstellen.

Heb je een SAJ-installatie dan kan je in de handleiding van SAJ vanaf pagina 14 stap voor stap terugvinden hoe je de wifi-verbinding kan herstellen.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Eén van onze Svea-experten helpt je graag verder.