Onze project coördinatoren steken de handen uit de mouwen als elektrotechnisch installateur in opleiding

Onze project coördinatoren steken de handen uit de mouwen als elektrotechnisch installateur in opleiding

Onze Power Shifters stellen alles in het werk om onze klanten zo goed mogelijk te woord te staan. Wanneer ze starten met hun job, krijgen ze eerst een grondige inhouse opleiding. Die opleiding behandelt alles van hoe zonnepanelen en thuisbatterijen werken tot hoe ze geïnstalleerd worden. Na die opleiding beschikken ze over meer dan voldoende kennis om onze klanten voort te helpen in hun rol van sales expert, Customer Experience specialist of technisch coördinator.

Maar het gaat ook verder dan enkel die basisopleiding. Onze Power Shifters leren veel on the job en volgen ook geregeld extra opleidingen om hun kennis te blijven uitbreiden.

Meet Bram en Fré, twee van onze project coördinatoren. Zij volgden een opleiding ‘Elektrotechnisch installateur’ om hun technische en praktische kennis te vergroten. Zo kunnen zij de perfecte brug vormen tussen onze klanten en de installateurs. Benieuwd wat ze ervan vonden? Dat lees je in dit interview.

Kunnen jullie vertellen wat jullie huidige rol inhoudt?

Bram: In mijn huidige rol verzorg ik het installatieproces van A tot Z. Ik zorg ervoor dat projecten op tijd ingepland worden, correct uitgevoerd worden en natuurlijk vlot afgesloten worden. Verder geef ik advies aan onze sales experten en sta ik onze klanten bij voor technische vragen.

Fré: Zoals Bram al aangaf, vervullen we als projectcoördinatoren een cruciale rol bij het begeleiden van projecten naar succesvolle afronding. Wij zorgen ervoor dat de kwaliteit van elk project gewaarborgd wordt. Daarnaast evalueren we onze werking en projecten ook continu, zo zorgen we ervoor dat we altijd blijven bijleren. Als er al eens iets fout loopt, dan nemen we dat mee en bekijken we hoe we dit in de toekomst zullen vermijden.

Jullie werken intussen al een tijdje bij Svea, is jullie rol over die periode hard veranderd?

Fré: Ja, onze rollen bij Svea zijn inderdaad veranderd sinds ik hier begonnen ben. Ik ben gestart als Customer Experience Specialist, wat zeker niet hetzelfde is als mijn huidige rol. Als CX’er was ik voornamelijk bezig met de ondersteuning van klanten. Ik zorgde ervoor dat zij op tijd alle nodige informatie hadden en loste samen met hen eventuele vragen en problemen op. Maar ik voelde dat ik een beetje op mijn honger bleef zitten. Daarom besloot ik mezelf verder te verdiepen in elektriciteit en volgde hier ook de nodige lessen voor. Deze extra kennis en mijn groeiende interesse hebben mij de mogelijkheid gegeven om door te groeien naar de rol van Project Coördinator. In deze rol kan ik al mijn technische kennis gebruiken bij mij dagelijkse taken.

Bram: Ook mijn rol is ondertussen wel wat veranderd. Hoe beter je de vakmannen en installaties leert kennen, hoe meer je kan bijdragen aan de verbetering van het installatieproces. Zoals Fré al aangaf, is hier binnen Svea Solar heel veel vrijheid om zelf voorstellen te doen om de klantenervaring te verbeteren. Je hebt daarnaast ook heel veel invloed op de rol die je zelf uitoefent binnen onze organisatie. Ben je enthousiast en gemotiveerd en denk je dat je meer zou bijbrengen vanuit een andere rol? Dan zijn daar zeker openingen voor.

Kun je ons een typische werkdag beschrijven?

Bram: Ik start de dag met de installaties van de dag ervoor na te kijken en de installaties die die dag worden opgestart, te begeleiden. Vervolgens zorg ik ervoor dat de planning van toekomstige installaties in orde is. Dagelijks probeer ik ook een aantal ‘Quality Controls’ te doen, dat wil zeggen dat ik technisch nakijk of bepaalde projecten haalbaar zijn. Tussendoor probeer ik ook technische vragen van collega’s of klanten te beantwoorden. Natuurlijk is geen enkele dag hetzelfde.

Fré: Nee inderdaad, onze werkdagen zijn zelden typisch, wat misschien een cliché klinkt, maar ook echt zo is. Er zijn natuurlijk dagelijkse taken die altijd moeten worden uitgevoerd, zoals Bram al aanhaalde. Iets waar ik elke dag naar uitkijk, zijn de Quality Controls. Waar ik ook veel energie uithaal, zijn de diverse technische vragen van onze sales experten; ik vind het geweldig om hiermee bezig te zijn en alle uithoeken van de wereld van zonne-energie te leren kennen. Maar waar ik het meest voldoening uit haal is streven naar verbeteringen die invloed hebben op onze klanten, installateurs en medewerkers. Daar zal mijn eerdere rol als Customer Experience Specialist voor iets tussen zitten.

Jullie volgden onlangs een opleiding ‘Elektrotechnisch installateur’. Kan je kort vertellen wat die opleiding inhield?

Fré: Bram en ik volgen momenteel de opleiding ‘Elektrotechnisch installateur’, ik doe dit bij Syntra AB in Mechelen. Dit is een driejarige opleiding in avondschool waarna je volwaardig elektricien bent. De opleiding bevat een theoretisch gedeelte rond elektrische concepten, veiligheid, wettelijke verplichtingen en goed vakmanschap. Verder zit er ook een groot praktijkgericht deel in waarbij er tijdens de les lichtaansluitingen worden gebouwd, stopcontacten worden aangesloten, enzovoort.

Bram: Ik volg praktisch dezelfde opleiding als Fré, maar dan bij Syntra AB in Antwerpen.

Hoe kwamen jullie er bij uit om die opleiding te volgen?

Bram: Ik volg deze opleiding om een beter inzicht te krijgen in de praktische kant van het installatieproces zodat ik beter onze elektriciens kan begeleiden en mogelijks af en toe zelfs de handen uit de mouwen kan steken.

Fré: Ik wou deze opleiding graag volgen omdat ik een langdurige fascinatie voor technologie heb. Al van jongs af aan heb ik mijn vader geholpen met huishoudelijke klusjes, waaronder elektriciteitswerk. En net zoals Bram zie ik ook de voordelen van deze opleiding binnen mijn huidige rol.

Denk je dat deze opleiding een grote meerwaarde vormt in je huidige job?

Fré: Absoluut! Deze extra kennis stelt me in staat om technische uitdagingen beter te begrijpen en op te lossen, efficiënter te communiceren met installateurs en klanten, en over het algemeen meer impact te hebben op het succes van onze projecten.

Bram: Ik kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan Fré al deed. Deze opleiding geeft ons de mogelijkheid om onze experten beter te helpen zodat er op dag van installatie minder onvoorziene situaties optreden. En daarnaast kunnen we ook de klanten na installatie beter helpen.

Natuurlijk kan het nog altijd voorvallen dat er toch iets misgaat of dat we de situatie verkeerd inschatten je kan zoveel opleidingen volgen als je wil, maar je zal nooit alles kunnen voorspellen of weten. Maar ook dat nemen we dan mee voor toekomstige installaties.